« بایدها در تربیت »

باسمه‌تعالی

« بایدها در تربیت »

«خطاب به اولیاومربیان»

محمد بارونی

تربیت را فراهم‌کردن زمینه‌ها و عوامل، براى شکوفا کردن و به فعلیت رساندن استعدادهاى بالقوه انسان و حرکت تکاملى او به‌سوی هدف مطلوب و منطبق بر اصولى معین و برنامه‌اى منظم و سنجیده، تعریف کرده‌اند. همه والدین و مربیان نیز در صددند تا با فراهم‌کردن زمینه‌ها و عوامل مناسب، استعدادهای خدادادی و بالقوه متربیان خود را بارور نمایند  و آنان را  به هدف مطلوبی که در فرهنگ ما رسیدن به خداوند باری‌تعالی است، برسانند. به طور طبیعی هرکدام از ما برای رسیدن به این هدف متعالی از شیوه‌های  متفاوت و گوناگونی استفاده می‌کنیم، در نوشته قبلی نبایدهایی که مربیان در تربیت متربیان نباید مرتکب شوند، تقدیم شد. اینک تعدادی از بایدهایی که مربیان (والدین و معلمان) باید انجام دهند به‌صورت خلاصه بیان می‌شود. امید است مورداستفاده قرار گیرد. 

بایدهای  مربیان در تربیت متربیان:

۱- بدون هیچ چشم داشتی به  آن ها محبت کنیم.

۲- آنان را بیشتر به تشویق های درونی عادت دهیم. 

۳- کاری کنیم که آنان احساس موفقیت و ارزشمندی کنند.

۴- از افکار، احساسات و تمایلات آنان آگاهی داشته باشیم.

۵- آن ها را در محرومیت های مصلحتی قرار دهیم.

۶- ارتباط عاطفی پایداری را،  بین آن ها و خودمان  برقرار کنیم.

۷- محیطی ایجاد کنیم که آن ها احساس امنیت و آرامش کنند.

۸- به افکار و اندیشه های آنان اهمیت دهیم.

۹- در همه حال بهداشت کلامی خود را حفظ کنید.

۱۰- با شوق و با دقت به حرف های آنان گوش دهیم.

۱۱- حس شایستگی و لیاقت درآن ها  پرورش دهیم.

۱۲- به آنان احترام بگذاریم تا از آن ها احترام ببینیم.

۱۳- کارهای متناسب با سن و توانایی شان به آنان واگذار کنیم.

۱۴- احساس خود ارزشمندی  را در آن ها تقویت کنیم.

۱۵- آنان را تشویق کنیم تا خودشان مشکل خودشان را حل کنند.

۱۶- انتقاد ها و سرزنش ها را محدود کنیم.

۱۷- فضای فرهنگی خانه و مدرسه را با تهیه کتاب و انجام امور دینی را تقویت کنیم.

۱۸- فضایی سرشار از محبت در خانه بوجود آوریم. 

۱۹- اول خودمان نسبت به اجرای قوانین و مقررات پای بند باشیم.

۲۰- به درخواست ها و تقاضاهای آنان توجه کنیم.

۲۱- مثبت اندیشی  را در آنان تقویت کنیم.

۲۲- راه رسیدن به موفقیت را برایشان هموارسازیم.

۲۳- در هنگام بروز مشکلات صبور باشیم.

۲۴- با آنان آن طور رفتارکنیم که با دوستان خود رفتار می کنیم.

۲۵- نقاط قوت شان را بشناسیم و در تقویت آن بکوشیم.

۲۶- نقاط ضعفش را بشناسیم و در رفع آن تلاش کنیم.

۲۷- روش های صحیح مطالعه کردن را به آنان بیاموزیم.

۲۸- آنا ن را به شرکت در فعالیت های اجتماعی تشویق کنیم.

۲۹- عادت به کم گفتن و بیشتر شنیدن را در آنان تقویت کنیم.

۳۰- بگذاریم شکست را تجربه کنند.

۳۱- به اصول اخلاقی پای بند باشیم.

۳۲- مهارت حل مساله را به آنان بیاموزیم.

۳۳- به تلاش آنان هر چند کوچک و کم اهمیت بها دهیم.

۳۴- چگونگی تفکر خلاق را به آنان آموزش دهیم.

۳۵- براعمال و رفتار آنان کنترل عالمانه داشته باشیم.

۳۶- آنان را به کارهای هنری تشویق کنیم.

۳۷- بزرگوارانه عذرخواهی  آنان را بپذیریم.

۳۸- آهسته و به نرمی با آنان صحبت کنیم.

۳۹- کمترعصبانی شویم و کمتر نصیحت کنیم و راز دار آنان باشیم.

۴۰- در مقابل برخی رفتارها ی نامناسب  آنان گاهی « کر» و  زمانی « کور » باشیم.

۴۱- به آنان یاد دهیم که رفاقت با دیگران را جایگزین رقابت با آنان کنند.

۴۲- به آنان بیاموزیم تا شادی دیگران را بر شادی خود ترجیح دهند.

۴۳- به آنان بیاموزیم تا تحمل انتقاد دیگران را داشته باشند.

۴۴- چگونه با دیگران بودن را به آنان بیاموزیم.

۴۵- به تفاوت های فردی آنان توجه کنیم.

۴۶- اعتماد آنان را جلب کنیم تا بدون ترس مشکلات خود را با ما در میان بگذارند. 

۴۷- به وعده هایی که می دهیم وفادار باشیم.

۴۸- مهربان و صبور و در عین حال قاطع باشید.

۴۹- انتقاد ما به رفتار آنان به صورت ارزشیابی باشد مثل تصحیح برگه املا.

۵۰- همواره از خداوند برای موفقیت شان دعا کنیم.



برای آمدن امام عزیزمان دعا کنیم
اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج.
صلوات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *