« الفبای مدیریت مدرسه »
باسمه تعالی
« الفبای مدیریت مدرسه »
آ : آمادگی برای اداره مدرسه.
ا : ایجاد ارتباط مناسب با دانش آموزان ، معلمان و کادرمدرسه.
ب : بودجه بندی زمان و کارها.
پ : پویایی و تحرک فکری و عملی – پاداش دادن بموقع.
ت : تجهیز سخت افزاری و نرم افزاری مدرسه.
ث : ثبات روحی – روانی و پرهیز از دوگانگی شخصیت.
ج : جهت دادن به آموزش معلمان و فرآیند یادگیری دانش آموزان.
چ : چالش پذیر نمودن برنامه ها و عوامل مدرسه .
ح : حمایت از طرح های آموزشی و تربیتی مدرسه.
خ : خوش خلق بودن همیشگی در برخورد با مجموعه عوامل انسانی.
د : درایت و دقت نظر در کارها.
ذ : ذهنیت مثبت نسبت به برنامه ها و عوامل انسانی مدرسه.
ر : رهبری و هدایت برنامه ها و جریان فکری و عملی عوامل مدرسه .
ز : زمینه سازی رشد و شکوفایی استعدادهای دانش آموزان.
ژ : ژرف اندیشی در امور و در اختیار داشتن استراتژی راهبردی.
س : سازماندهی افراد و برنامه ها و تقسیم کارآمد مسئولیت ها.
ش : شناسایی نقاط قوت و ضعف مدرسه و مدیریت فرصت ها و تهدیدات .
ص : صبور بودن در برابر رفتار دانش آموزان و مشکلات مجموعه عوامل.
ض : ضابطه مداری درحین رابطه مداری.
ط : طراحی الگوهای مناسب مدیریتی در امور آموزشی ،تربیتی و اداری .
ظ : ظریف بینی درحین وسعت دید.
ع : عشق ورزیدن به کار خود و مجموعه عوامل انسانی مدرسه.
غ : غنیمت شمردن لحظه ها و از دست ندادن آنها.
ف : فرآیند محوری در کارها و فکرکردن قبل از عمل.
ق : قدرت نفوذ در دیگران و قبول اشتباهات.
ک : کاهش استرس دانش آموزان وکنترل کیفی برنامه ها.
گ : گزینش بهترین طرح های مدیریتی و آموزشی و اجرای آن.
ل : لبخند به لب داشتن در هنگام برخورد با دیگران و مشکلات.
م : مهندسی دوباره خود و برنامه های مدرسه.
ن : نظارت و کنترل برنامه های آموزشی معلمان و دانش آموزان.
و : وارستگی و وقت شناسی در امور.
ه : هوشیاری در کارها و هماهنگ سازی منابع .
ی : یاری رساندن به مجموعه عوامل انسانی مدرسه در هر شرایط.