« قانون ۲۰/۸۰ یااصل پارتو چیست و چگونه زندگی را تغییر می دهد؟ »

باسمه تعالی

« قانون ۲۰/۸۰ یااصل پارتو چیست و چگونه زندگی را تغییر می دهد؟ »

تقریبا همه ما همیشه همه تقصیرها را گردن زمان و کمبود می اندازیم. اما واقعیت این است که بیشتر ما نمی دانیم چگونه از زمان استفاده کنیم. درست است که نمی توانیم ساعات بیشتری به ساعات روزانه مان اضافه کنیم اما می توانیم با تمرکز به چیزهایی که مهم هستند ، از  ساعاتی که داریم بهترین استفاده را ببریم. اینجاست که اصل پارتو می تواند به ما کمک کند. که هر چه سریع تر به اهداف مان برسیم.

قانون ۲۰/۸۰ به احترام پایه گذار آن ویلفردو پارتو (Vilfredo Pareto) «اصل پارتو – Pareto principle»هم نامیده می‌شود. این اصل یکی از مفیدترین مفاهیم موجود در مدیریت زمان  است و حاکی از آن است که ۲۰ درصد از فعالیت‌ها ، ۸۰ درصد نتیجه برای در بر خواهد داشت.

اگر فهرست وظابف ما دارای ۱۰ مورد است، ۲ مورد آن به اندازه ۸ مورد دیگر شاید هم بیشتر اهمیت دارند. چیز جالبی که وجود دارد این است که به انجام رساندن هر یک از این وظایف، ممکن است به یک میزان وقت نیاز داشته باشند، ولی یکی دو مورد از آنها، پنج تا ده برابر بیشتر از بقیه اهمیت دارند. متاسفانه بیشتر افراد در آن ۲۰ درصد مواردی که دارای ارزش بیشتری است تنبلی می‌کنند و در عوض خود را درگیر آن ۸۰ درصد کم اهمیت تر می‌کنند که نتیجه کمتری را برایشان دارد.

بعضی از افراد، تمام روز را سرگرم و مشغول کار هستند ولی به ظاهر کار زیادی انجام نمی‌دهند و این تنها به این دلیل است که آنها وقت خود را صرف کارهایی می‌کنند که از ارزش کمی برخوردارند و در عوض در انجام یکی دو فعالیتی که می تواند تغییر اساسی در کارشان ایجاد کند، تنبلی می‌کنند. با ارزش‌ترین کارهایی که می‌توانیم در طول روز انجام دهیم، معمولاً سخت‌ترین‌ها هستند اما نتیجه‌ای که از انجام آنها می‌توانیم بگیریم، بزرگ و ارزشمند خواهد بود.

به همین دلیل تا زمانی که ۲۰ درصد کار مهم و با ارزش پیش رو داریم، باید از انجام ۸۰ درصد کار بیهوده جداً خودداری کنیم. قبل از شروع به انجام هر کاری، از خودمان بپرسیم که این کار جزو ۲۰ درصد فعالیت مهم زندگی مان است یا جزو ۸۰ درصد فعالیت کم اهمیت؟ هیچ‌گاه کارهای کوچک را اول انجام ندهیم. به یاد داشته باشیم انتخاب ما هر چه که باشد، وقتی آن را بارها و بارها تکرار کنیم، برایمان عادت می‌شود و ترک آن سخت خواهد بود. وقتی عادت کنیم که روزمان را با کارهای کم اهمیت شروع کنیم، خیلی زود به این شیوه عادت می‌کنیم .

فکر کردن به شروع و اتمام یک کار مهم به ما انگیزه می‌دهد تا بر تنبلی خود غلبه کنیم. معمولاً انجام کامل یک کار با ارزش به همان اندازه زمان می‌برد که یک کار کم ارزش زمان خواهد برد با این تفاوت که تکمیل کار با ارزش، احساس رضایت و غروری فوق‌العاده به ما می‌دهد در حالی که وقتی با همان میزان زمان و انرژی، کاری کم ارزش را تا آخر انجام می‌دهیم، احساس رضایت ما بسیار اندک و ناچیز خواهد بود.

مدیریت زمان، در اصل مدیریت زندگی است که به معنی تسلط بر فعالیت هایی است که پیش رو داریم. ولی نکته مهم در تعیین موفقیت در زندگی و کار، میزان توانایی ما در انتخاب بین چیزهای مهم و چیزهای کم اهمیت است. افراد موفق خود را موظف می‌دانند تا هر روزشان را با مهمترین وظیفه‌ای که پیش رو دارند آغاز کنند.

اگر مدیر هستیم باید بدانیم کدام یک از کارمندان  ۸۰ درصد نتیجه را به ما و سازمان  می دهند و وقت محدودمان را روی آن ها تمرکز کنیم.   

در مورد دوستان و آشنایان نیز تصور کنیم که اگرمشکلی برای ما پیش ‌آید، فقط از میان ۱۰ دوست، فقط ۲ نفر از آن‌ها به کمک ما می‌آیند. پس بهتر است به جای سرمایه گذاری روی ۸ دوستی که فقط در زمان خوشی در کنار ما هستند، تمام زمان، انرژی و رفاقت خود را صرف دوستانی کنیم که در بیش از ۸۰ درصد مواقع در کنار ما خواهند ماند. ”  موفق باشید . “

برای دیدن فایل چاپی اینجا کلیک کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *