« نبایدها در تربیت »

باسمه‌تعالی

نبایدها در تربیت

 خطاب به اولیا و مربیان عزیز 

محمد بارونی 

تربیت را فراهم‌کردن زمینه‌ها و عوامل، براى شکوفا کردن و به فعلیت رساندن استعدادهاى بالقوه انسان و حرکت تکاملى او به‌سوی هدف مطلوب و منطبق بر اصولى معین و برنامه‌اى منظم و سنجیده، تعریف کرده‌اند.


همه والدین و مربیان نیز در صددند تا با فراهم‌کردن زمینه‌ها و عوامل مناسب،  استعدادهای خدادادی و بالقوه متربیان خود را بارور نمایند  و آنان را  به هدف مطلوبی که در فرهنگ ما رسیدن به خداوند باری‌تعالی است، برسانند.

به طور طبیعی هرکدام از ما برای رسیدن به این هدف متعالی از شیوه‌های  متفاوت و گوناگونی استفاده می‌کنیم، اما ممکن است عده‌ای از روی ناآگاهی در اتخاذ روش‌های تربیتی اشتباهاتی مرتکب شوند که نتیجه آن پرورش و تربیت متربیانی شود که رفتارهای آنان مورد تأیید جامعه و فرهنگ ما نمی‌باشد.

در این نوشته سعی شده است تا با استفاده از منابع مختلف و تجربیات خود، تعدادی از نبایدهای مربیان (والدین و معلمان) در تربیت متربیان، به‌صورت خلاصه بیان شود.

نبایدهای  مربیان در تربیت متربیان:

۱-  برچسب منفی نزنیم.

۲-  در حمایت های عاطفی خود، قید و شرطی قایل نشویم.

۳- آنان را با دیگران  مقایسه نکنیم.

۴- بین آنان تبعیض قایل نشویم.

۵- از نمره گرایی ( بیست گرایی ) بپرهیزیم.

۶- بیش ازحد توان از آنان انتظار نداشته باشیم.

۷- از حمایت بیش از حد آنان بپرهیزیم.

۸-  از هرگونه پیشداوری و قضاوت عجولانه اجتناب کنیم.

۹- عیب ها و نقاط ضعف آنان را به رخ شان  نکشیم.

۱۰ – به جای آنان تصمیم نگیریم و مشکلات آنان را حل نکنیم.

۱۱-  از بیان نعمت هایی که برایشان تهیه کرده ایم  بپرهیزیم.

۱۲-  از احساس دلسوزی و مداخله حمایت گرانه آنان پرهیزکنیم.

۱۳- از محکوم کردن آنان در نزد دیگران به خصوص دوستانش اجتناب کنیم.

۱۴-  همه خواسته ها و توقعات آنان را بر آورده نکنیم.

۱۵-  از ایجاد ترس و نگرانی و اضطراب در آنان پرهیز کنیم.

۱۶- تا حد امکان آنان تنبیه بدنی نکنیم.

۱۷- از رفتارهای آمرانه و استبدادی دوری کنیم.

۱۸-  از کلمات سبک و توهین آمیز پرهیز کنیم.

۱۹-  حس انتقام و کینه توزی به آنان القا نکنیم.

۲۰- شخصیت شان را لگد کوب و پایمال نکنیم.

۲۱-  در انجام امور درسی و… آنان را دلسرد نکنیم.

۲۲-  قوانین و مقررات مدرسه را به تمسخر نگیریم.

۲۳- از بگو و مگوهای افراطی با آنان بپرهیزیم.

۲۴-  مشکلات عاطفی آنان را در حضورشان بیان نکنیم.

۲۵-  از پاداش هایی که جنبه رشوه دارد پرهیز کنیم.

۲۶-  سعی نکنیم آنان را شکست دهیم حتی در بازی کردن با آنان.

۲۷-  از آموزش های زود هنگام آنان، به خصوص مسایل جنسی اجتناب کنیم.

۲۸-  نیازهای دوران سنی آن ها را سرکوب نکنیم.

۲۹- از ایجاد هدف های بلندمدت خوداری کنیم.

۳۰- با همه آنان با روش یکسان برخورد نکنیم.

۳۱- از کمک کردن به آن ها در انجام تکالیف درسی خودداری کنیم.

۳۲- در گفتگوها از مثال های منفی بپرهیزیم.

۳۳-  از مراقبت های وسواسی خودداری کنیم.

۳۴-برای تربیت آنان از صدای بلند استفاده نکنیم.

۳۵-  برای مطالعه درس، بیش ازحد تأکید نکنیم.

۳۶ –  سعی نکنیم آنان را  شبیه دیگران سازیم.

۳۷- از سرزنش های افراطی بپرهیزیم.

۳۸-  هنگامی که صحبت می کنند کلامشان را قطع نکنیم.

۳۹- با برخی از برخوردهایمان،  زخم بر دل آنان ایجاد نکنیم.

۴۰ –  هیچگاه آنان را از دعای خیرمان محروم نکنیم. 

پروردگارا ما و فرزندان ما را از شر شیاطین جنی و انسی و فتنه های آخر الزمان مصنون و محفوظ بدار

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *