« درمانِ تعلل »

باسمه تعالی

« درمانِ تعلل »

کتابِ درمان تعلل : تالیف ایمون زهاریادس، ترجمه ساسان جعفرنیا، پروانه قاسمی

خلاصه شده توسط : رضا جاویدی

 تعلل چیست؟ تعلل عبارت است از به تعویق انداختن کاری به خاطر انجام دادن کار دیگر.

همه آدم ها اهل اهمال کاری هستند، این وسوسه ای است که در همه افراد وجود دارد، حتی آنانی که در مدیریت زمان حرفه ای هستند.

در ادامه ، رایج ترین دلایل تعلل رو بررسی می کنیم:

۱- ترس از شکست

۲- ترس از موفقیت

۳- کمال گرایی

۴- احساس از پاافتادگی

۵- تنبلی

۶- کسلی

۷-بیزاری از کارسخت

۸-انتقاد درونی یا خودگویی منفی

۹-قدرت تحمل پایین در برابر ناملایمات

۱۰-تردید از اینکه چگونه و از کجا شروع کنیم؟!

۱۱-عدم توانایی برای تصمیم گیری

۱۲- انتخاب کارهایی که خشنودی آنی به ما می دهند.

چه کارکنیم تا بر تعلل غلبه کنیم؟

راهکار اول : قورباغه را بخور

همیشه اول صبح، کاری که برایتان سخت تر وناخوشایندتر است را همان ابتدا انجام دهید.

راهکار دوم: ۱۰ دقیقه اول را انجام بده

 بیشتر اوقات کارها بیشتر از آنچه هستند ترسناک به نظر می رسند، اما حقیقت این چنین نیست، بیشتر خیال و توهم است. برای انجام دادن کارها روی ۱۰ دقیقه ابتدای کار تمرکز کنید، اگر شروع به کار کردید، ادامه دادن آن بسیار راحت است.

راهکار سوم: به خودتان جایزه بدهید

وقتی کاری را انجام می دهید به خودتان پاداش دهید. نظام پاداش دهی هوشمند باعث تحریک شما به اقدام کردن می شود که در نتیجه کمک می کند بر عادت تعلل غلبه کنید.

راهکار چهارم: تقویم خود را پر کنید.

یکی از علت هایی که باعث تعلل می شود، زمان وقت آزاد بیش از حد است. کارهایتان را در تقویم با مشخص کردن بازه زمانی مشخص کنید. این کار به شما یاد می دهد که در چه ساعتی باید چه کاری را انجام دهید. هر چه زمان آزاد کمتری داشته باشید، احتمال اینکه کارهایتان را به عقب بیندازید کمتر است.

راهکار پنجم : وظایف وپروژه هایتان را اولویت بندی کنید.

وقتی اولویت بندی نداشته باشید وقت خود را برای کارهای اشتباه به هدر می دهید. کارهای کوچک و بی اهمیت وقتتان را پر می کند و کارهای مهم عقب می‌ماند. کارهایتان را به ترتیب اهمیت اولویت بندی و زمان بندی کنید.

راهکار ششم: لیست کارهای روزانه تان را کوتاه کنید.

روزانه ۷ قلم از مهم ترین کارهایتان را به ترتیب مهمترین، بنویسید.

راهکار هفتم: قانون پارکینسون را بکار ببرید.

پارکینسون می گوید :هر کاری به اندازه ای که خودتان به آن  زمان می دهید، طول می کشد. اگر برای کاری ۲ ساعت در نظر بگیرید همان ۲ ساعت زمان می‌برد.  

اعمال محدودیت زمانی رخوت ذهنی را درمان می کند. وقتی برای انجام کاری مدت زمان محدود تعیین کنید، بیشتر تمایل دارید که برای اتمام آن کار تمرکز کنید.

راهکار هشتم : از دیگران بخواهید برای شما موعد مقرر تعیین کنند.

تحقیقات نشان می دهد که عملکرد افراد به خاطر موعد تعیین شده توسط خود فرد گاهی دچار آسیب می شود، اما وقتی دیگران ضرب الاجل تعیین می کنند، تمایل داریم در سطح بالاتری عمل کنیم.  می توانید از همسرتان، رئیس تان یا همکاران تان بخواهید برایتان ضرب الاجل مشخص کنند و در صورت عدم ارائه کار در موعد مقرر شما را جریمه کنند.

راهکار نهم: از زمان اوجِ انرژی خود در طول روز نهایت بهره را ببرید.

بسنجید وببینید که سطح انرژی شما در چه زمانی در اوج قرار دارد. این زمان را برای انجام سخت وطاقت فرسا در نظر بگیرید. عموم مردم صبح زود در اوج انرژی هستند.

راهکار دهم: به افراد پاسخگو باشید.

وقتی قرار است به کسی پاسخ بدهید احتمال اینکه کارهایتان را به موقع انجام بدهید بیشتر است. این طبیعت انسان است که دوست ندارد جلو بقیه کم بیاورد، ما برای جایگاه اجتماعی خودمان ارزش قائل هستیم. بنابراین می توانید از این محرک رفتاری به نفع خود استفاده کنید تا بر اهمال کاری غلبه کنید.

راهکار یازدهم: قدم های کوچک بردارید.

وقتی می خواهید کاری را انجام دهید و به شکل کلی کار نگاه می کنید، دچار استرس می شوید. برای اینکه این حس را از بین ببرید و موفق شوید، کارتان را به اجزای کوچک تر تبدیل کنید. در آخر خواهید دید که کل کار را به بهترین شکل انجام داده اید.

راهکار دوازدهم : از شر حواس پرتی های پیرامون خود خلاص شوید.

هر چیزی که در اطراف تان باعث حواس پرتی شماست را حذف کنید. این عوامل ممکن از عوامل بیرونی یا دیجیتال باشد.  مثل حضور یک همکار که مدام شما را به حرف زدن وامی‌دارد یا یک شبکه اجتماعی مثل اینستاگرام و …

راهکار سیزدهم: فقط روی یک کار تمرکز کنید.

انجام چند کار بصورت همزمان تمرکزمان را کم می کند. فقط یک کار راانجام دهید و بعد به سراغ کار بعدی بردید.

راهکار چهاردهم: از شر خودگویی منفی خلاص شوید.

خودگویی همان صحبت های درونی است که درباره خودتان دارید. خودگویی منفی عموما بصورت انتقاد از خود بروز می کند و باعث سرزنش خودمان می شویم. هر زمان دچار خودگویی منفی شدید آن را سرکوب کنید. به خودتان بگویید من انسانی توانمندم، پس می توانم.

راهکار پانزدهم : کارهای غیرضروری را تا حد امکان حذف کنید.

هر روز که لیست کارهای روزانه تان را می نویسید، ببینید چه کارهایی سعی دارند شما را اغوا کنندتا کارهای با اهمیت تر به تعویق بیفتد، سریع آنها را حذف کنید.

راهکار شانزدهم: حسابرسی هفتگی ازاهدافتان داشته باشید.

وقتی آخر هفته اهدافتان را کنترل می کنید، متوجه می شوید کدام کارها را انجام داده اید و برای کدام کارهایتان باید مجدد برنامه ریزی کنید. این کار باعث می‌شود بیشترین بهره را از وقت و انرژی خود ببرید.

تقدیم به نگاه پرمهرتان – رضا جاویدی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *