« خصوصیات مدیر خوب و موفق »
باسمه تعالی
« خصوصیات مدیر خوب و موفق »
علی(ع): «بهترین امیران، امیری است که بر هوای نفس خویش حکومت کند.»
.مدیرخوب مدیری است که مومن و متقی بوده و الگوی مناسبی از نظر رفتار برای سایر کارکنان و دانشآموزان مدرسهاش باشد.
-مدیر باید از پشتکار، اعتمادبهنفس، حسن خلق و اراده لازم برخوردار باشد.
-مدیرخوب باید یکایک کارکنان مدرسهاش را بشناسد و از خصوصیات و حتی مشکلات آنان آگاهی داشته و کوشش کند از هر فرد به تناسب استعداد، ذوق و توانمندی علمی و تجربی، در امور آموزشی و پرورشی مدرسه استفاده نماید.
-مدیرخوب بهموقع صحبت میکند، بیشتر گوش میدهد و حتی به نظر میرسد که در مورد اظهارنظرهای معلمان میاندیشد و به آنها اهمیت میدهد.
– او با اهداف مدرسهاش آشناست و همه کوششهایش در این جهت است که از همه امکانات مدرسه برای تحقق این اهداف استفاده نماید.
-مدیرخوب هر چه میگوید بدان عمل میکند و سعی دارد به وعدههایش عمل کند.
-مدیرموفق سعی دارد از طرق ممکن در کارکنان مدرسه روحیه مثبت ایجاد نماید و تلاش او در این است که کارکنان مدرسه احساس کنند که تبعیض در مدرسه وجود ندارد.
-مدیرخوب در رهبری سازمان مدرسه، برقراری روابط انسانی و ایجاد هماهنگی مهارت دارد.
-مدیرموفق از قوانین و مقررات آموزشی و اداری، آگاهی کافی دارد و سعی میکند کارکنان مدرسه را همواره در جریان آییننامهها و دستورالعملهای ارسال شده قرار دهد.
-مدیرخوب از تحقیر کارکنان، به ویژه در حضور جمع خودداری میکند و برای کلیه کارکنان مدرسه احترام قائل است و از تذکر و راهنمایی کارکنان و توجه دادن آنان به معایب و اشکالاتی که دارند به نحو مقتضی کوتاهی نمیکند.
-مدیرموفق به نقش پدران، مادران و مسوولان آموزشی اهمیت میدهد و از کلیه نیروهای خارج از مدرسه برای بهبود و پیشرفت امور پرورشی و آموزشی، ساختمانی و تجهیزاتی استفاده میکند.
-مدیرخوب اوقات کارخود را برای انجام یا نظارت بر امورآموزشی، پرورشی، اداری و اجتماعی مدرسه تقسیم و تنظیم میکند و میتواند به همه کارهای مدرسه در حد وظایف خود برسد.
-مدیرموفق درکارهای مدرسه با سایر کارکنان مشورت میکند.
-مدیرموفق، جلسه شورای معلمان را تحت نظارت و کنترل خود داشته و ضمن فرصت دادن به معلمان برای اظهارنظر خود، از هر جلسه نتیجهگیری لازم را انجام میدهد.
-مدیرموفق، کارکنان تازه وارد را با اوضاع مدرسه و مقررات آن کاملا آشنا میکند.
-مدیرخوب، دانشآموزان را دوست دارد و به علت برخورد مناسب و حسن اخلاق، درایت و تدبیر، صفا و صمیمیت، مورد قبول و احترام دانشآموزان و کارکنان مدرسه است.
-مدیرموفق مشکلات مدرسه را به خوبی میشناسد و در حل آنها از همه کارکنان به تناسب وقت و شرایط کمک میگیرد.
-مدیرموفق سعی دارد نیازهای آموزشی کارکنان را تشخیص داده و از طرق ممکن زمینه را برای دانشافزایی و شرکت در دورههای بازآموزی فراهم نماید.
-مدیرموفق به استفاده از وسایل کمکآموزشی در تدریس اهمیت میدهد و در حدامکان این وسایل را فراهم مینماید.
-مدیرموفق، کارکنان لایق و خدمتگزار و بیادعا را به خوبی تشخیص داده و به کارشان اهمیت میدهد.
-مدیرخوب به رعایت اصل تقسیم کار پایبند است و وظیفه هر فرد را مشخص میکند.
-مدیر موفق از خودستایی پرهیز میکند.
-مدیرموفق، انتقادپذیر است و همواره میکوشد خود را اصلاح کند.
– مدیرموفق حاصل تجربیات خود را در اختیار افراد تازهکار میگذارد.
-مدیرموفق از سیاستهای تشویقی برای افزایش کارکرد اعضا استفاده میکند.
-مدیرموفق با تدابیر و برنامههای خود زمینه رشد و پرورش استعدادهای ما را فراهم مینماید.
-مدیرموفق از روشهای مختلف برای نظارت استفاده میکند.
-مدیر موفق تنگنظر نیست و مشکلات همکاران را مشکل خود میداند و در صورت لزوم به جای آنها انجام وظیفه مینماید در نتیجه احساس مسوولیت را در همکاران دوچندان مینماید و برعکس اگر آشنا به اصول مدیریت نباشد باعث دلسردی همکاران میگردد .
خلاصه اینکه مدیر باید مجرب، ورزیده و دارای شخصیتی گرم و دوستداشتنی باشد.
منبع: مدیریت و نوآوری در مدارس، تالیف احمد صافی