مدرسه سالم، مدرسه ناسالم

باسمه‌تعالی

« مدرسه سالم، مدرسه ناسالم »

  • در مدرسه سالم همه مدیر هستند و کار مدیر رهبری آموزشی است.
  • در مدرسه ناسالم همه مطیع هستند و کار مدیر دستور دهی است.
  • در مدرسه سالم فکرها برای اندیشیدن است.
  • در مدرسه ناسالم فکرکردن عملاً تعطیل است.
  • در مدرسه سالم ملاک کرامت بخشیدن به انسان است.
  • در مدرسه ناسالم ملاک، درصد قبولی و کسب نمره است.
  • در مدرسه سالم همه احساس برنده بودن می‌کنند.
  • در مدرسه ناسالم دست یکی بالا می‌رود، دست بقیه پایین می‌ماند.
  • در مدرسه سالم نخست انسان است و سپس تحصیل!
  • در مدرسه ناسالم نخست نمره است و سپس نمره!
  • در مدرسه سالم روی نقاط قوت افراد تأکید شده و تقویت می‌شود.
  • در مدرسه ناسالم روی نقاط ضعف افراد تأکید می‌شود.
  • مدرسه سالم” انسان‌ساز” است.
  • مدرسه ناسالم” انسان سوز” است.
  • در مدرسه سالم همه از امکانات موجود به نحو احسن استفاده می‌کنند.
  • در مدرسه ناسالم همه از نبود امکانات می‌نالند.
  • در مدرسه سالم اولیا شریک آموزشی هستند و در تمام زمینه‌ها عملاً مشارکت دارند.
  • در مدرسه ناسالم اولیا مزاحم هستند و اجازه دخالت در مسائل آموزشی ندارند.
  • در مدرسه سالم یادگیری یعنی نشاط و خنده.
  • در مدرسه ناسالم یادگیری یعنی رنج و اشک.
  • مدرسه سالم  نو بینی  را اشاعه می‌دهد.
  • مدرسه ناسالم  عادت‌ها  را ترویج می‌دهد.
  • در مدرسه سالم دانش‌آموزان معمولی “زیاد” هستند.
  • در مدرسه ناسالم دانش‌آموزان معمولی ” زیادی” هستند.
  • مدرسه سالم شعارش این است: اول “دین من” ، دوم “کشور من” و بعد “من “.
  • مدرسه ناسالم شعارش این است: اول “من” ، دوم “من” و سوم “من “.
  • در مدرسه سالم دانش‌آموزان با هم  “همکاری ” می‌کنند.
  • در مدرسه ناسالم دانش‌آموزان با هم” رقابت “می‌کنند.
  • در مدرسه سالم دانش‌آموز  رنگ الهی  به خود می‌گیرد.
  • در مدرسه ناسالم دانش‌آموز  رنگ محیط  به خود می‌گیرد.
  • مدرسه سالم به دانش‌آموز می‌آموزد اول  فکر  بعد  عمل “.
  • مدرسه ناسالم به دانش‌آموز می‌آموزد اول  عمل  بعد  فکر”.
  • در مدرسه سالم افراد  دست  هم دیگر را می‌گیرند که کسی نیفتد.
  • در مدرسه ناسالم افراد  پای  هم دیگر را می‌گیرند که کسی نایستد.
  • مدرسه سالم به دانش‌آموز می‌گوید: نه، می‌شود.
  • مدرسه ناسالم به دانش‌آموز می‌گوید: نمی‌شود.
  • در مدرسه سالم نتیجه، یادگیری دانش‌آموز است.
  • در مدرسه ناسالم نتیجه، کسب مدرک است.
  • در مدرسه سالم دانش‌آموز یاد می‌گیرد تهدیدها را به فرصت‌ها تبدیل کند.
  • در مدرسه ناسالم دانش‌آموز یاد می‌گیرد که فرصت‌سوزی کند.

منبع: کتاب مدرسه سالم، مدرسه شاد ۰

 دکتر غلامحسین عدالتیجلد اول

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *