« در دادگاه الهى »
بسم الله الرحمن الرحیم
« در دادگاه الهى »
إِنَّا نَحْنُ نُحْیِی الْمَوْتَی وَنَکْتُبُ مَا قَدَّمُوا وَآثَارَهُمْ وَکُلَّ شَیْءٍ أحْصَیْنَاهُ فِی إِمَامٍ مُبِینٍ ( یس -۱۲ )
همانا ما مردگان را زنده مى کنیم و آن چه را از پیش فرستاده اند و آثارشان را مى نویسیم و هر چیزى را در (کتاب و) پیشوایى روشن برشمرده ایم.
نکته:
آنچه از انسان سرمى زند، در پرونده عمل او ثبت مى شود و در قیامت به شکل کتابى در اختیار او قرار مى گیرد. این کتاب ها سه نوع است:
الف: کتاب شخصى. «اقرء کتابک»
ب: کتاب امّت ها. «کلّ اُمّه تدعى الى کتابها»
ج: کتاب جامع. «کلّ شى ء احصیناه فى امام مبین»، «فى لوح محفوظ»
پیام :
۱- در برابر عقاید انحرافى و انکارآمیز کافران، با صراحت و قاطعیّت سخن بگویید. «انّا نحن نُحى»
۲- همه مردگان در قیامت زنده مى شوند. «نحىِ الموتى»
۳- پرونده ى عمل انسان، حتّى پس از مرگ او تا قیامت باز است. «نکتب… و آثارهم»
۴- نه فقط اعمال، بلکه همه آثار آن نیز ثبت مى شود و در حساب قیامت لحاظ مى گردد. «نکتب ما قدّموا آثارهم» (خواه آثار خیر نظیر وقف و صدقه جاریه و آموختن علم به مردم و… یا آثار شرّ مثل تأسیس مراکز فحشا.)
۵- سروکار ما در قیامت با خداست. «انّا، نحن، نحى، نکتب، احصینا»
۶- انسان، تنها ضامن اعمال خود نیست، بلکه مسئول پیامدهاى آن نیزهست. «و آثارهم»
۷- دستگاه محاسباتى خداوند دقیق است. «کلّ شى ء احصیناه»
۸- دادگاه الهى، پیش روى همه روشن است. «احصیناه فى امام مبین»
منبع تفسیر نور-استاد محسن قرایتی